Visiones de Hollywood: la novela española como reflejo del debate cinematográfico de principios de siglo XX

  1. Barrera Velasco, Patricia
Revista:
Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas
  1. Casas del Álamo, María (coord.)
  2. Díez Yáñez, Maria (coord.)
  3. Peregrina Castaños, Mikel (coord.)

ISSN: 0212-2952 1988-2556

Año de publicación: 2014

Título del ejemplar: Nuevas líneas de investigación en literaturas hispánicas

Número: 32

Páginas: 175-188

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_DICE.2014.V32.44633 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Dicenda: Estudios de lengua y literatura españolas

Resumen

Many of the Spanish authors of the Silver Age felt fascination for the cinema and knew it from the inside: they wrote scripts, directed films and they even acted occasionally. In addition, they included the cinema as a theme in their literary works. Some fundamental features of several novels of the first third of the 20th century are studied in this article, and they show the reflections and concerns that gave rise to this new art in the writers of the time. Through these texts, I shall explain some of the most important ideas that made debate over the cinema in those years, such as the falsity of the cinema, the mythomania created around the actors, the reflections on the public, the aesthetic possibilities of the new show and its comparison with the theatre. Almost all of them narrate the arrival in Hollywood of an aspiring actor and describe the environment of the metropolis of the cinema of the 1920s and 1930s. In some cases it is narrated from the perspective of the Vanguard novel and, in others, from the postulates of the pre-war social novel.

Referencias bibliográficas

  • ARCINIEGA, Rosa: Vidas de celuloide: la novela de Hollywood, Madrid, Cenit, 1934.
  • ARNICHES, Carlos: La señorita de Trevélez, ed. de Andrés Amorós, Madrid, Cátedra, 1995.
  • BAROJA, Pío: El poeta y la princesa o El cabaret de la Cotorra Verde: novela film, ilustr. de Puyol, La Novela de Hoy, 398 (1929).
  • BURGOS, Carmen de: La mejor film: novela, La Novela Corta, 155 (1918).
  • CALVO ALFARO, Julio: La Virgen de California: novela de una estrella del cinematógrafo, Barcelona, Mediterráneo, 1925.
  • CARRANQUE DE RÍOS, Andrés: Cinematógrafo, introd. de Antonio Muñoz Molina, Madrid, Viamonte, 1997.
  • ENA BORDONADA, Ángela: “Imagen de la mujer trabajadora en la novela del primer tercio del s. XX: Tea Rooms. Mujeres obreras, de Luisa Carnés”, en Nuevos modelos: cultura, moda y literatura (España 1900-1939), ed. de Margherita Bernard e Ivana Rota, Bergamo, Bergamo University Press-Sestante Edizioni, 2012.
  • FERNÁNDEZ ROMERO, Ricardo: “Cine y literatura en Cinelandia, de Ramón Gómez de la Serna”, Especulo, 4 (1996).
  • GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón: Cinelandia, introd. de Francisco Gutiérrez Carbajo, Madrid, Valdemar, 1995.
  • GUBERN, Román: Proyector de luna: la generación del 27 y el cine, Barcelona, Anagrama, 1999.
  • MORRIS, Cyril Brian: La acogedora oscuridad: el cine y los escritores españoles (1920-1936), Córdoba, Filmoteca de Andalucía, 1993.
  • PÉREZ DE AYALA, Ramón: Troteras y danzaderas, ed. de Andrés Amorós, Madrid, Castalia, 1991.
  • UTRERA, Rafael: Modernismo y 98 frente a cinematógrafo, Sevilla, Secretariado de Publicaciones de la Universidad, 1981.
  • UTRERA, Rafael: Escritores y cinema en España: un acercamiento histórico, pról. de Jorge Urrutia, Madrid, Ediciones J.C, 1985.
  • UTRERA, Rafael: Cuentos de cine: de Baroja a Buñuel, selecc., pról. y ed. de Rafael Utrera, ilustr. de Marina Arespacochaga, Madrid, Clan, 1999.