La escuela de Eduardo Sacristeuna enseñanza no formal de la arquitectura

  1. Fraile, Marcelo Alejandro 1
  1. 1 Instituto de Arte Americano e Investigaciones Estéticas “Mario J. Buschiazzo”Facultad de Arquitectura, Diseño y Urbanismo. Universidad de Buenos Aires
Revista:
Anales del IAA

ISSN: 0328-9796 2362-2024

Año de publicación: 2020

Título del ejemplar: Episodios y momentos

Volumen: 50

Número: 1

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Anales del IAA

Resumen

It is well known what has been written about Eduardo Sacriste´s work, as a forerunner of a new way of seeing the architecture of Modern Movement in Argentina. However, an aspect that was not deeply studied was his role as an educator: an activity that led him to work in different institutions both in the country and abroad. Sacriste loved teaching, it was something innate in him, a force that overflowed his whole life. A profession to which, he said, he had dedicated fifty percent of his life; along with the other fifty to his other love, architecture. This paper proposes a study of five concepts that synthesize the tools most used by him during his design talks. For this analysis, notes and texts were used from the lectures and lessons developed by the teacher at his home-office. This information was supplemented with texts written by Sacriste, as well as other research developed by specialists.

Referencias bibliográficas

  • Bellucci, A. (1996). Apuntes de Viaje. Buenos Aires, Argentina: IAA, FADU-UBA.
  • Ching, F. (2002). Forma, espacio y orden. Barcelona, España: Gustavo Gili.
  • García, J., González, M. y Losada, J.C. (2012). Arquitectura y construcción tabicada en torno a Eduardo Sacriste. Informes de la Construcción. Vol. 64(525), pp. 35-50.
  • González González, S. (1986). La proporción. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 12, pp. 1-20.
  • González González, S. (1988). La belleza. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 15, pp. 1-20.
  • Holl, S. (2003). Cuestiones de Percepción. El Croquis: Steven Holl 1986-2003, pp. 88-89.
  • Mileto, C. (2006). La conservación de la arquitectura: materia y mensaje sensibles. Loggia. Arquitectura y Restauración 19, pp. 20-33.
  • Moore, C. (1976). Self-Portrait. L’Architecture d’Aujourd’hui, 184, p. XIV.
  • Nesbitt, K. (1996). Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965-1995. Nueva York, Estados Unidos: Princeton Architectural Press.
  • No solo un arquitecto, un maestro, El Maestro. (1985, 3 de febrero). La Nación, s/n.
  • Ospina Castañeda, C. (1989). De la idea al objeto. Cuaderno de Arquitectura. Escala, 16, pp. 1-20.
  • Petrina, A. (1985). Eduardo Sacriste: la obra de un maestro. Summa, 220, pp. 24-25.
  • Raskin, E. (1978). Arquitectura. Su panorama social, ético y económico. México D.F., México: Limusa.
  • Sacriste, E. (1962). Huellas de edificios. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
  • Sacriste, E. (1970). Charlas a principiantes. Una visión integradora y dinámica de la arquitectura. Buenos Aires, Argentina: EUDEBA.
  • Sacriste, E. (1985). Memoria de arquitectura y vida. Summa, 220, pp. 26-30.
  • San Agustín (2011). Confesiones, Libro X. (pp. 254-255). Madrid, España: Editorial Alianza.
  • Zátonyi, M. (2011). Arte y creación. Los caminos de la estética. Buenos Aires, Argentina: Capital intelectual.