Postproduciendo (casi) nada
-
1
Universidad Politécnica de Madrid
info
ISSN: 2341-0515
Año de publicación: 2016
Volumen: 4
Número: 1
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: [i2] : Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio
Resumen
Postproduction is a technical term from the audiovisual vocabulary used in television, film and video. It refers to the set of processes applied to recorded material. It mainly has an entropic character, which means a continuous and irreversible release of energy and new reprogrammed products, reviewing previously reprogrammed ones in an infinite process. Could we imagine a postproduction towards the opposite direction? A postproduction whose effort tends to zero? What if we now prefer to continue being postproductive but doing it through (almost) nothing? Extrapolating this other meaning directly into architectural practice, we would be reclaiming an explicit form of efficacy where the way of acting (the best choice, the most sustainable) can be ‘doing nothing’ or ‘doing almost nothing’. Something that will connect us to Bartleby, Herman Melville's character and his famous quotation: “I would prefer not to”.
Referencias bibliográficas
- ÁBALOS, Iñaki. “Bartleby, el arquitecto”, en El País. Madrid: 10/03/2007.
- BOUMAN, Ole; KOOLHAAS, Rem; WIGLEY, Mark. Volume 2: doing (almost) nothing. Ámsterdam: Archis, 2005.
- BOURRIAUD, Nicolas. Postproducción (2001). Buenos Aires: Adriana Hidalgo, 2009.
- CASTRO FLÓREZ, Fernando. Elogio de la pereza: notas para una estética del cansancio. Madrid: Julio Ollero Editor, 1992.
- CLIMENT, María José. “Project-Jockey (PJ), sampleando arquitecturas”, en Arquitectos 191. Madrid: CSCAE, 2011.
- DEBORD, Guy. “Informe sobre la construcción de situaciones y sobre las condiciones de la organización y la acción de la tendencia situacionista internacional” (1957), en Bifurcaciones 5: revista de estudios culturales urbanos. 2005.
- DUCHAMP, Marcel. “A propósito de los Ready-mades”, en Escritos. Duchamp du Signe. Barcelona: Gustavo Gili, 1978. FONTCUBERTA, Joan. “Por un manifiesto posfotográfico”, en La Vanguardia. Barcelona: 11/05/2011.
- FERNÁNDEZ PORTA, Eloy. Homo Sampler. Barcelona: Anagrama, 2008.
- FRANZEN, Benjamin; McLEOD, Kembrew. Copyright Criminals (documental). Canada: 2009.
- GARCÍA-GERMÁN, Jacobo. “Substracción, observación y documentación”, en Estrategias operativas en el proyecto arquitectónico. Procesos, herramientas y protocolos. Tesis doctoral. ETSAM, Departamento de proyectos, 2010.
- GOLDSMITH, Kenneth. Escritura no-creativa: Gestionando el lenguaje en la era digital (2011). Buenos Aires: Caja Negra,2015.
- JOHNSEN, Andreas; MOLTKE, Henrik; CHRISTENSEN, Ralf. Good Copy Bad Copy: A documentary about the current state of copyright and culture (documental). Dinamarca: 2007.
- JULLIEN, François. Tratado de la eficacia. Madrid: Siruela, 1999.
- KLEON, Austin. Roba como un artista. Ciudad de México: Aguilar, 2012.
- KUBLER, George. La configuración del tiempo. Madrid: Nerea, 1988.
- LETHEM, Jonathan. Contra la originalidad. México: Tumbona, 2008.
- MELVILLE, Herman; DELEUZE, Gilles; AGAMBEN, Giorgio; PARDO, José Luis. Preferiría no hacerlo: Bartleby el escribiente de Herman Melville, seguido de tres ensayos. Valencia: Pre-textos, 2000.
- NAVAS, Eduardo. Remix theory: the aesthetics of sampling. Viena: Springer, 2012.
- NEUTELINGS, Willem Jan. “De la pereza, el reciclaje, las matemáticas esculturales y el ingenio”, en Neutelings Riedijk: 1992-1999. Madrid: El Croquis, 1999.
- REYNOLDS, Simon. Retromanía. Buenos Aires: Caja Negra, 2012.
- SORIANO, Federico. Cut & paste. Madrid: Fisuras, 2012.
- VILA-MATAS, Enrique. Bartleby y compañía. Barcelona: Anagrama, 2000.