Morente-Lorca, Lorca-Morente“Campanas por el poeta”... y por el cantaor
-
1
Universidad de Castilla-La Mancha
info
ISSN: 1989-6042
Año de publicación: 2021
Número: 18
Páginas: 19-46
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Revista de investigación sobre flamenco "La madrugá"
Resumen
In this paper we will focus on Morente-Lorca, the explicit recording that Enrique dedicated in 1998 to Fuente Vaqueros on the centenary of his birth. Produced by La Barbería del Sur under the artistic direction of the cantaor and arranged in two sections by Giorgi Petkov and Giorgi Krassimirov, it was structured in 14 tracks. In a good number of them, Morente started from different poems and fragments of Lorca dramas (So after five years, Doña Rosita la soltera, Yerma, Poeta en Nueva York, Poema del cante jondo and Diwán del Tamarit) that were put to music by Juan Manuel Cañizares, Juan Carlos Romero and by himself (he also took letters from San Juan de la Cruz and Francisco García Lorca). Among them, “Campanas por el poeta” stands out, a song recorded live by the engineer José Ángel Ruiz in the Plaza de la Catedral in Barcelona at the 1998 Mercè Festival. In addition to the live performance, they also added the sound of the bells of the city of Granada collected from the Plaza de San Nicolás del Albaicín at 5 in the morning. They also picked up other echoes of the dawn atmosphere of the city of the Alhambra.
Referencias bibliográficas
- Álvarez Caballero, Ángel (1994). Una hermosa lección de cante. El País (17 de mayo).
- Bal y Gay, Jesús (1990). Nuestros trabajos y nuestros días. Madrid: Fundación Banco Exterior.
- Barrera Ramírez, Fernando (2014) Un rockero llamado Enrique Morente: en torno a “Omega” (1996). Granada: Universidad de Granada.
- Bejarano, José (1998). García Lorca centrará la programación del Festival de Música y Danza de Granada. La Vanguardia (10 de enero, p. 33).
- Cabrera, Lluís (2020). Enrique Morente y el Taller de Musics. La Vanguardia (25 de noviembre).
- Diego, Gerardo (1987). El teatro musical de Federico García Lorca. FGL, Boletín de la Fundación Federico García Lorca, vol. 1, n.º 2 (DEC), pp. 46-48.
- Enguix, Salvador (1998). Enrique Morente y Paco Rabal unen sus voces en la lorquiana “Canción con reflejo”. La Vanguardia (22 de mayo de 1998, p. 49).
- Esquinas, Felicia (1997). Entrevista a Enrique Morente, cantaor: “Fue Leonardo Cohen quien me llevó a Poeta en Nueva York”. La Vanguardia (16 de junio, p. 35).
- García Lorca, Federico (2006). Obras completas (III). Barcelona: RBA.
- García Lorca, Francisco (1999). Federico y su mundo. Madrid: Alianza.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008a). Federico García Lorca: obra completa I. Poesía, 1. Madrid: Akal.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008b). Federico García Lorca: obra completa II. Poesía, 2. Madrid: Akal.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008c). Federico García Lorca: obra completa III. Teatro, 1. Madrid: Akal.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008d). Federico García Lorca: obra completa IV. Teatro, 2. Madrid: Akal.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008e). Federico García Lorca: obra completa V. Teatro, 3. Cine. Música. Madrid: Akal.
- García-Posada, Miguel (Ed.) (2008f). Federico García Lorca: obra completa VI. Prosa, 1. Madrid: Akal.
- Gibson, Ian (2007). El hombre que detuvo a García Lorca: Ramón Ruiz Alonso y la muerte del poeta. Madrid: Santillana.
- Guillén, Jorge (1977). Prólogo. En García Lorca, Federico. Obras completas. Bilbao: Aguilar.
- Gutiérrez Quesada, Balbino (2012). Enrique Morente: paradigma de libertad y creatividad artísticas. Revista de Investigación sobre Flamenco “La Madrugá”, n.º 7, pp. 29-43.
- Gutiérrez Quesada, Balbino (2018). Enrique Morente: la voz libre. Madrid: Fundación SGAE.
- Onís, Federico de (1987). Lorca, folklorista. En Casares, Emilio (Ed.), La música en la generación del 27: homenaje a Lorca. Madrid: Ministerio de Cultura, pp. 84-88.
- Osorio, Marta (Ed.) (2001). Miedo, olvido y fantasía: crónica de la investigación de Agustín Penón sobre García Lorca. Granada: Comares.
- Ossa Martínez, Marco Antonio de la (2014a). Ángel, musa y duende: Federico García Lorca y la música. Cuenca-Madrid: Servicio de Publicaciones de la UCLM/Alpuerto.
- Ossa Martínez, Marco Antonio de la (2014b). García Lorca, la música y las “Canciones populares españolas”. Alpha, 39, pp. 93-121.
- Pérez Páez, Julián (2018). Enrique Morente: de la revalorización del Cante (1963-1970) a la renovación del flamenco (1970-2010). Actitud y procesos de un flamenco contemporáneo. Sinfonía virtual: Revista de música y reflexión musical, n.º 34, pp. 1-108.
- Piña, Begoña (1998). Morente: “Si Lorca hubiera vivido más habría musicado sus poemas”. La Vanguardia (4 de diciembre, p. 45).
- Sáenz de la Calzada, Luis (1998). La Barraca. Teatro Universitario. Madrid: Publicaciones de la Residencia de Estudiantes.
- Sesé, Teresa (1998). Enrique Morente, Trilok Gurtu y Jorge Pardo, en el Seminario de Jazz y Flamenco. La Vanguardia (8 de septiembre, p. 44).
- Soria Olmedo, Andrés (1989). Treinta entrevistas a Federico García Lorca. Madrid: Aguilar.
- Tinell, Roger D. (1993). Federico García Lorca y la música. Madrid: Fundación Juan March.
- Torra, Karles (1997). Oratorio imperial. La Vanguardia (21 de septiembre, p. 78).
- Torra, Karles (1998). Morente ensambla un coro de voces búlgaras con un grupo de flamencos en torno a su misa. La Vanguardia (25 de septiembre, p. 45).
- Torra, Karles (1997). Morente presenta una nueva versión de su Misa flamenca frente a la catedral. La Vanguardia (19 de septiembre, p. 56).
- Vidal, I. (1990). El flamenco inquieto de Enrique Morente. La Vanguardia (14 de junio, p. 5).
- VV. AA. (1997). Signos de amistad, la colección de Federico García Lorca. Madrid: Huerta de San Vicente/Residencia de Estudiantes.