Acumulación de estratos en la performance Paso doble (2006), de Miquel Barceló y Josef Nadj

  1. Aguirre Martínez, Guillermo 1
  1. 1 Universidad de Salamanca
    info

    Universidad de Salamanca

    Salamanca, España

    ROR https://ror.org/02f40zc51

Revista:
Afluir: revista de investigación y creación artística

ISSN: 2659-7721

Año de publicación: 2020

Número: 1

Páginas: 59-77

Tipo: Artículo

DOI: 10.48260/RALF.EXTRA1.57 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Afluir: revista de investigación y creación artística

Resumen

In the following pages we will explore a series of mythic-symbolic aspects taken from the performance Paso doble. This work was conceived in 2006 by Miquel Barceló and Josef Nadj, and it was presented for first time at the Avignon Festival. We will go down different stratifications located from sub-Saharan Africa to Crete, and spread out multiple layers of meaning -in a chronological way- from the mythological beginning of the creation to the end of the history. This itinerary will be articulated by means of symptomatic elements as the double, the sacrifice, the mask or the duality creation-destruction.

Referencias bibliográficas

  • Bonnefoy, Yves (ed.) (2010). Diccionario de mitologías. Backlist, Barcelona.
  • Cirlot, Juan Eduardo (2011). Diccionario de símbolos. Siruela, Madrid.
  • Lacuesta, Isaki (2012). El cuaderno de barro. Cameo Media, Barcelona. Paulme, Denise (1962). African Sculpture. Elek Books. London.
  • Serrano Espinisa, Manuel (2002). Tαυροκαθάψια y juegos del toro desde sus orígenes hasta la época imperial romana. Tesis doctoral disponible online defendida en la Universidad Complutense de Madrid. Documento recuperado de: https://eprints.ucm.es/3668/1/T21108.pdf . Página visitada el 08/09/2020.