Use of New Narratives for COVID-19 ReportingFrom 360º Videos to Ephemeral TikTok Videos in Online Media
- Pavel Sidorenko-Bautista 1
- José María Herranz de la Casa 2
- Juan Ignacio Cantero de Julián 2
-
1
Universidad Francisco de Vitoria
info
-
2
Universidad de Castilla-La Mancha
info
ISSN: 1138-3305, 2340-5007
Año de publicación: 2020
Título del ejemplar: Communication in COVID-19 Crisis
Número: 47
Páginas: 105-122
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: Trípodos
Resumen
The disruptive evolution of technology has impacted on all aspects of communication. Consequently, various alternatives are being developed for storytelling, delivering messages, and connecting to people. The evolution of social media and multimedia technologies is evident. Since 2014, we have witnessed changes both in the concept of immersion over the 360º format and virtual reality. Such changes aim at much closer proximity between user and content, strengthening possible empathic bonds. Even so, emerging audiences, especially Generation Z, spend time in digital environments that do not support this type of content. As a consequence, their interactions and multimedia behavior focus on vertical, ephemeral content, rendering TikTok as an innovative alternative with a significant growth trend. This study proposes a review of media outlets and journalists’ work reporting on the COVID-19 pandemic using 360º multimedia narratives and TikTok. Research shows evidence of the limited use of the immersive multimedia format and the increase of productions in the ephemeral vertical format of TikTok —whose audience reach has grown significantly.
Referencias bibliográficas
- Adornato, A. (2017). Mobile and Social Media Journalism: A Practical Guide. California: CQ Press/SAGE.
- Aitamurto, T. (2018). “Normative Paradoxes in 360º Journalism: Contested Accuracy and Objectivity”. New Media & Society, 00(0), pp. 1-17.
- Andriessen, E. and Vartiainen, M. (2006). Mobile Virtual World. A New Paradigm. Berlin: Springer.
- Baysal, S. (2014). “Working with Generations X and Y in Generation Z Period: Management of Different Generations in Business Life”. Mediterranean Journal of Social Sciences, 5(19). pp, 218-229.
- Cardoso, G. (2014). “Movilización social y medios sociales”. Vanguardia Dossier: El poder de las redes, 50, pp. 6-13.
- Casero-Ripollés, A. (2020). “Impacto del COVID-19 en el sistema de medios. Consecuencias comunicativas y democráticas del consumo de noticias durante el brote”. El Profesional de la Información, vol. 29, no. 2, pp. 1-12.
- Domínguez, E. (2013). Periodismo inmersivo. La influencia de la realidad virtual y del videojuego en los contenidos informativos. Barcelona: Editorial UOC.
- Fernández, C. (2011). Narrativa audiovisual. Madrid: Centro de Estudios Financieros.
- González, G. (2019, November 18). “TikTok alcanza los 1.500 millones de descargas y se coloca por encima de Instagram”. Genbeta. Available at: <https://www.genbeta.com/redes-sociales-y-comunidades/tiktok-alcanza-1-500-millones-descargas-se-coloca-encima-instagram>. Accessed 20 April 2020.
- Herranz, J. M.; Sidorenko, P., and Cantero, J. I. (2019). “Realidad virtual y periodismo inmersivo: Nuevas formas de contar historias para los periodistas”. In: Ufarte, M. J. (coord.). Nuevos perfiles profesionales para el mercado periodístico. Salamanca: Comunicación Social, pp. 127-148.
- IAB (2019). Estudio anual de redes socia-les 2019. Available at: <https://iabspain.es/wpcontent/uploads/2019/06/estudio-anual-redes-sociales-iab-spain-2019_vreducida.pdf>. Accessed 18 April 2020.
- López, E. (2020). “Las pandemias en el siglo XXI: Un desafío para la salud pública”. Actualización en Nutrición, 21(1), pp. 1-3.
- Merca2.0 (2020). Guía para usar TikTok con tu marca. Ciudad de México: Grupo de Comunicación Kátedra.
- Mütterlein, J. (2018). “The Three Pillards of Virtual Reality? Investigating the Roles of Immersion Presence and Interactivity. Presented at Proceedings of the 51st Hawaii International Conference on System Sciences 2018, pp. 1407-1415. Available at: <http://bit.ly/2DwcFHP>. Accessed 18 April 2020.
- Papapicco, C. (2020). “Informative Contagion: The Coronavirus (COVID-19) in Italian Journalism”. Online Journal of Communication and Media Technologies, 10(3), pp. 1-12.
- Parry, E. and Urwin, P. (2011). “Generational Differences in Work Values: A Review of Theory and Evidence”. International Journal of Management Reviews, 13(1). pp. 79-96.
- Pavlik, J. V. (2001). Journalism and New Media. New York, NY: Columbia University Press.
- Peña, N. de la; Weil, P.; Llobera, J.; Giannopoulos, E.; Pomés, A.; Spanlang, B., and Slater, M. (2010). “Immersive Journalism: Immersive Virtual Reality for the First-Person Experience of News”. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, 19(4), pp. 291-301.
- Pérez-Seijó, S. (2016). “Origen y evolución del periodismo inmersivo en el panorama internacional”. Presented at “De los medios y la comunicación de las organizaciones a las redes de valor”. Actas del II Simposio de la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación, pp. 402-418. Available at: <http://bit.ly/2EZuQ4G>. Accessed 12 April 2020.
- Prensky, M. (2001). “Digital Natives, Digital Immigrants”. On the Horizon, 9(5). pp. 1-6.
- Pryor, L. (2000). “Immersive News Technology: Beyond Convergence”. Online Journalism Review. Available at: <http://www.ojr.org/ojr/technology/1017962893.php>. Accessed 18 April 2020.
- Rapkin, M. (2017, November 1). “The Social Media Platform that Has Gen Z Obsessed”. The Wall Street Journal. Available at: <https://www.wsj.com/articles/the-social-media-plat-form-that-has-gen-z-obsessed-1509586335>. Accessed 20 April 2020.
- Refojos, M. (2020). “TikTok, la vía de escape de millones de personas durante la cuarentena”. El Periódico. Available at: <https://byzness.elperiodico.com/es/innovadores/20200328/tiktok-la-via-de-escape-de-millones-de-personas-durante-la-cuarentena-7908651>. Accessed 20 April 2020.
- Rodríguez, D. (2020, April 17th). “TikTok no es solo para chavos: Cómo la cuarentena detonó el humor de México en esta red”. Verne El País. Available at <https://verne.elpais.com/verne/2020/04/15/mexico/1586920747_914636.html>. Accessed 20 April 2020
- Salaverría, R. (2018). “Allá donde estés habrá noticias”. Cuadernos de Periodistas, 35, pp. 15-22.
- Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Barcelona: Debate – Penguin Random House Grupo Editorial.
- Sidorenko, P.; Cantero, J. I., and Herranz, J. M. (2017). “La realidad virtual y el formato multimedia en 360º como mecanismo de enriquecimiento de los contenidos periodísticos”. In: Sierra, J. (coord.). Nuevas tecnologías audiovisuales para nuevas narrativas interactivas digitales en la era multidispositivo. Madrid: McGraw Hill Education – Camilo José Cela University, pp. 99-108.
- Turner, A. (2015). “Generation Z: Technology and Social Interest”. The Journal of Individual Psychology, 71(2). pp. 103-113.
- Vásquez, J. and López, X. (2017). “Immersive Journalism Through Mobile Devices: How Virtual Reality Apps Are Changing News Consumption”. In: Rocha, A. [et al.](eds.). Recent Advances in Information Systems and Technologies. Varsovia: Springer, pp. 3-12.
- Willingham, A. J. (2020, April 21). “El encierro ha hecho de Tik Tok una manera divertida de unirse en familia”. CNN Spanish Edition. Available at: <https://cnnespanol.cnn.com/2020/04/21/el-encierro-ha-hecho-de-tiktok-una-manera-divertida-para-unirse-en-familia/>. Accessed 20 April 2020.
- Witt, L.; Kperogi, F. A.; Writer S. G.; Bohrer, C., and Negash, S. (2016). “Journalism: How One University Used Virtual Worlds to Tell True Stories”. Available at: <https://isojjournal.wordpress.com/2016/04/14/journalism-how-one-university-used-virtual-worlds-to-tell-true-stories/>. Accessed 18 April 2020.
- Yang, S.; Zhao, Y., and Ma, Y. (2019). “Analysis of the Reasons and Development of Short Video Application – Taking Tik Tok As an Example”. Presented at 2019 9th International Conference on Information and Social Science (ICISS 2019). Francis Academic Press, pp. 340-343.